مفهوم Call Detail Record در سیسکو CUCM

نویسنده: حسین میرزایی
3 ماه پیش

مفهوم Call Detail Record در سیسکو CUCM

یکی از دغدغه های اصلی مدیران، دریافت اطلاعات کاملی از تماس های صورت گرفته در سازمان می باشد. در اولین قدم می بایست سرویس تلفنی که در سازمان راه اندازی می شود قادر به تولید این گونه محتوا باشد. سیستم IP Telephony شرکت سیسکو که با نام تجاری Call Manager معروف می باشد قابلیت تولید گزارشات کاملی از جزییات یک تماس و کیفیت تماس را دارد.

هنگامی که یک تماس ورودی و یا خروجی به اتمام می رسد، CUCM یک رکورد CDR (Call Detail Record) برای آن ایجاد نموده و این رکورد را بر روی فایل متنی (Text File) ذخیره می کند و در صورت ایجاد تغییراتی در تماس از قبیل انتقال تماس و یا تشکیل کنفرانس، آن جزییات را در فایل دیگری ثبت می کند.

گزارشات تماس در CUCM به دو بخش تقسیم می شود:

  • Call Detail Records (CDRs): شامل اطلاعات تمام تماس هایی می باشد که توسط Call Manager پردازش شده اند. برخی از مهم ترین این داده ها عبارتند از شماره مبدا، شماره مقصد، تاریخ و زمان شروع تماس، زمان برقرار شدن تماس و زمان پایان.
  • Call Management Records (CMRs): این بخش اطلاعاتی در خصوص کیفیت مکالمات صوتی و تصویری را جمع آوری می کند. داده هایی مانند تعداد بسته هایی که ارسال و دریافت شده است، مدت زمان ارسال یک بسته تا لحظه دریافت آن توسط مقصد (Latency)، تفاوت Latency بین بسته های دریافتی (Jitter) و بسته های گم شده (Lost Packets) را ذخیره می کند.

از این داده ها می توان در سیستم Billing و تحلیل و بررسی کیفیت تماس ها استفاده کرد و این امکان را فراهم می کند تا یک صورت حساب کلی از تمامی تماس های پردازش شده توسط Call Manager داشته باشیم.

مدیر سیستم با تحلیل داده های CMR می تواند وضعیت تماس ها را تحلیل نماید و با استفاده از اطلاعات CDR گزارش کاملی از تماس های انجام شده را در اختیار داشته باشد.

شکل زیر ساختار کلی نحوه عملکرد سرویس CDR را نمایش می دهد.

CDR

در این شکل یک کلاستر CUCM که از سه سرور تشکیل شده است را مشاهده می کنیم. یکی از سرور ها به عنوان سرور اصلی (Publisher)، و دو سرور دیگر به عنوان Subscriber می باشند.

یکی از وظایف سرویس Call Manager در CUCM انجام پردازش تماس و تولید فایل CDR می باشد. CDR Agent فایل های ثبت جزئیات تماس (CDR) را در سرور های Subscriber بررسی می کند و در صورت مشاهده فایل جدید، آن را در فایل CDR موجود در Publisher کپی کرده و از روی سرور Subscriber پاک می کند.

CDR Analysis and Reporting (CAR) شامل تمامی اطلاعات ثبت شده از جزئیات تماس هایی می باشد که توسط CUCM پردازش شده اند. CAR Database پایگاه داده ای است برای ذخیره اطلاعات CDR که فضای آن 6 گیگا بایت بوده و نمی توان آن را تغییر داد. در صورت پر شدن فضای پایگاه داده، CAR Scheduler رکورد های قدیمی تر را پاک نموده تا امکان ثبت اطلاعات جدید فراهم شود.

اطلاعات CDR به صورت پیش فرض به مدت 60 روز در پایگاه داده CAR نگهداری می شود که می توان این زمان را حداکثر تا 180 روز افزایش داد.

CDR Repository Manager فایل های CDR دریافت شده از سایر سرور ها را مدیریت و آن ها را بر اساس تاریخ تولید دسته بندی و مرتب می کند. سپس از طریق پروتکل FTP یا SFTP فایل های موجود را به Billing Recipients ارسال می کند.

60
0
1
نظرات