Jabber سیسکو

نویسنده: فائزه طباخی
3 ماه پیش

Jabber سیسکو

در سال 1999 پروتکل Jabber متولد شد. در آن زمان Jabber یک برنامه Open Source برای سرویس Instant Messaging (IM- چت) و Presence (اعلان وضعیت کاربر) بود که مبنای IM در دنیای امروز را رقم زد. سرویس IM برای ارتباط کاربران از طریق چت بوده و سرویس Presence، وضعیت کاربر را مشخص می نماید. به طور مثال هر کاربر می تواند در حالت های Available ،Away ،On a Call و یا Don’t Disturb قرار گیرد.

در سال 2000، Jabber در بازار تجارت و تبلیغات برای راه کار Messaging و Presence ثبت شد.

سال 2004 بود که Enterprise IM در بازار مطرح گردید. اولین بار در مجله Info World ایده Enterprise IM مطرح شد که Jabber از آن سال در این مسیر گام برداشته است.

Jabber XCP (Extensible Communications Platform) محصولی قابل برنامه ریزی و توسعه پذیر برای Presence و Messaging است که قابلیت یکپارچه سازی با نرم افزارهایی که Presence را پشتیبانی می کردند، دارا بود. در سال 2006 نسخه Jabber XCP 5.0 و Jabber Messenger 3.2 به بازار آمد که این ارتقا منجر شد Jabber XCP Server به صورت خودکار سرویس Presence را بر روی نرم افزار دریافت کند.

شرکت سیسکو در سال 2007 عدم وجود یک Multi User Messenger را احساس کرد و تصمیم گرفت تا یکپارچه سازی بر روی این محصول را با شرکت Jabber انجام دهد، تا علاوه بر Messaging، ویژگی هایی مانند Voice ،Video و Video Conference را نیز برای مشتریان به ارمغان بیاورد. سیسکو در نوامبر سال 2008 به طور رسمی خرید Jabber را اعلام کرد.

Cisco Jabber

Jabber بخش مهمی از گروه نرم افزاری Collaboration سیسکو یا Cisco Collaboration Software Group (CSG) شد. این گروه شامل نرم افزار های تجاری مهمی مانند IOS ها، سرویس های مدیریتی و راه کار های UC (Unified Communication) و SaaS (Software as a Service) می باشد.

Cisco CSG

در سال 2011 سیسکو محصول Jabber خود را بر روی PC ،MAC ،Tablet و Smart Phone معرفی کرد و در سال 2012 نسخه هایی قابل پشتیبانی بر روی Android ،IOS ،Cius ،Blackberry و ... را به بازار عرضه نمود.

در سال 2013 محصول Jabber بر روی Virtual Desktop نیز راهی بازار شد. این محصول برای نخستین بار بر روی Dell Wyse Thin Client راه اندازی شد که دارای تمامی ویژگی های Jabber همانند سایر کلاینت ها می باشد.

Cisco Jabber Dektop

در 17 نوامبر 2014 راه کار Project Squared توسط سیسکو معرفی شد. کاربران از آن پس تجربه استفاده از یک نرم افزار کاربردی و تجاری را به دست آوردند. این امکانات شامل چت، تماس های صوتی و تصویری، ویدیو کنفرانس و یا وب کنفرانس، امکان ارسال و دریافت فایل به صورت آنلاین و آفلاین، به اشتراک گذاری صفحه نمایش و امکان کنترل دستکاپ طرف مقابل و ...، همه و همه تنها با نصب نرم افزار Jabber میسر گردید.

این ویژگی ها کمک شایانی به مدیران پروژه و کاربران کرد تا بتوانند گروه های تیمی موثرتری ایجاد کرده و با هم به تبادل افکار و ایده های خود بپردازند، در هر لحظه با یکدیگر در ارتباط باشند و اطلاعات خود را با امنیت کامل به اشتراک بگذارند.

پس از گذشت سال ها، امروزه Jabber به عنوان یکی از اصلی ترین راه کار ها برای ارتباطات یکپارچه سیسکو به شمار می رود. با هر به روز رسانی امکانات بیشتری در اختیار استفاده کنندگان این سیستم قرار می گیرد و نقص ها و مشکلات برطرف و پارامترهای امنیتی به روز می شوند.

Cisco Jabber

پروتکل XMPP (Extensible Messaging Presence Protocol)

از پروتکل XMPP در Message oriented middleware (MOM) به منظور ارسال و دریافت پیام بین دو سیستم بر پایه زبان XML، استفاده می شود. Jabber نیز از این پروتکل برای ارسال و دریافت پیام استفاده می کند.

حالت های مختلف سرویس Jabber

  • IM Only Mode: در این سرویس تنها چت برای کاربران فعال می شود.
  • Desk Phone Control: چنانچه کاربر دارای Desk Phone باشد، می تواند با Jabber ادغام شده و تماس را دریافت کند. این امکان برای تماس صوتی و تصویری قابل پشتیبانی است.
  • Control Third Party Phone: برای یکپارچه سازی بین Jabber و Third Party Phone، یک ویژگی به نام Extend and Connect وجود دارد که تماس بر روی Remote Destination (مقصدهایی غیر از داخلی های موجود بر روی CUCM) منتقل می شود.
  • Full Mode: در این حالت تمامی سرویس ها و ویژگی های موجود در Jabber پشتیبانی می شود.
  • Softphone Mode: اگر کاربر دارای Softphone باشد، تماس های صوتی و تصویری بر روی Jabber قابل دریافت خواهد بود.

Cisco Jabber

زیر ساخت سرویس ها برای راه اندازی Jabber

پیش از فعال سازی سرویس Jabber و نصب آن بر روی کلاینت ها، لازم است تا سرویس های زیر راه اندازی شوند:

  • سرور CUCM برای مدیریت و تعریف کاربران و فایل های Configuration Jabber
  • سرور IM and Presence برای سرویس چت و Presence

علاوه بر این دو سرویس، سرویس های دیگری نیز می توان اضافه نمود. در تصویر زیر نمونه ای از این سرویس ها را مشاهده می نمایید.

 

Cisco Jabber Services

ساختار کاربر Jabber

هر کاربر Jabber برای استفاده از ویژگی های موجود در آن به الزاماتی برای فعال شدن نیاز دارد. همان طور که در تصویر زیر می بینیم این تنظیمات به سه بخش تقسیم شده است:

Jabber's Users Config

  • Base Config (تنظیمات اصلی): این بخش شامل تنظیمات در CUCM است. مهم ترین قسمت، ایجاد یک فایل XML است که تمامی پارامتر های اساسی و قابل تغییر در Jabber را شامل می شود. این XML توسط ادمین ایجاد شده و در CUCM آپلود می گردد. Jabber از طریق TFTP می تواند این فایل را دریافت کند.
  • Voice and Video Service: همان طور که در تصویر می بینید، این قسمت شامل فیلد هایی است که در تنظیمات Phone هر کاربر قرار دارد.
  • IM and Presence Service: این سرویس، ویژگی Instant Messaging و Presence را نشان می دهد. به عبارت دیگر با فعال شدن این سرویس کاربر علاوه بر استفاده از چت می تواند وضعیت در دسترس بودن (Presence) را مشخص کند.

 هر کاربر یک User ID (نام کاربری) منحصر به فرد برای خود دارد که در CUCM تعریف شده و یا از LDAP خوانده می شود. در قسمت تنظیمات End User در CUCM می بایست فیلد پروفایل Presence فعال شود تا کاربر بتواند از این ویژگی استفاده نماید.

ویژگی های نرم افزار Jabber

زمانی که کاربر بر روی Jabber، لاگین می کند، بر اساس سرویس هایی که برای وی فعال شده است، تجربیات متفاوتی خواهد داشت. در ادامه به بررسی و معرفی برخی ویژگی های IM and Presence می پردازیم. این ویژگی ها به کاربر امکان تجربه ارتباطات با کیفیت بالا را می دهد.

ویژگی های نرم افزار Jabber

شخصی سازی و ایجاد دفترچه تلفن

با استفاده از این سرویس به کاربر اجازه داده می شود تا در دفترچه تلفن (Contact List) خود، گروهی از کاربران را از Active Directory اضافه نماید. این ویژگی بر روی ویندوز، MAC ،IOS و اندروید قابل دسترس است. برای راه اندازی این سرویس سرور های CUCM 11.5 و IM 11.5 مورد نیاز است.

Directory Group در Jabber

اعلان وضعیت کاربران

کاربران می توانند حالت های مختلفی از وضعیت (Presence) را داشته باشند که این وضعیت ها شامل On a Call ،Away ،DND و ... است. اگر کاربری در هر وضعیتی غیر از Available باشد می توانیم با کلیک راست بر روی Contact کاربر در Jabber، گزینه Alert When Available را انتخاب نماییم. پس از اینکه کاربر به حالت Available در بیاید برای ما Notification ارسال خواهد شد.

Alert on Available

Emoji

مانند هر نرم افزار IM دیگر، Jabber نیز دارای این سرویس می باشد. Jabber دارای ایموجی های متحرک است.

Cisco Jabber Emoji

پخش یک پیام و ارسال آن به تعداد بالایی از کاربران

برای ارسال پیام به گروه (چند کاربر هم زمان) می توان از این ویژگی Jabber استفاده کرد. اگر کاربری در هنگام Broadcast آفلاین باشد، بعد از Login کردن پیام را دریافت خواهد کرد. برای ارسال پیام Broadcast، می توان بر روی گروه مورد نظر کلیک راست کرد و گزینه Send Broadcast Message را انتخاب نمود.

Broadcast IM

ورود هم زمان به چندین تجهیز

هنگامی که کاربری بر روی چند دستگاه، نرم افزار Jabber را دارد و با یک نام کاربری Login کرده است، تمامی دستگاه ها قادر به دریافت پیام می باشند. قابل ذکر است فایل و Screen Capture (انتخاب قسمتی از صفحه و ارسال آن بر روی Jabber)، فقط به دستگاهی ارسال می شود که ارسال و دریافت پیام از آن انجام شده است.

چت گروهی

یکی از ویژگی های Jabber چت گروهی است، کاربران می توانند با ایجاد یک Group Chat با یکدیگر ارتباط داشته باشند. در این حالت در صورت داشتن منابع ویدیو کنفرانس، می توان ارتباط ویدیو کنفرانسی نیز برقرار نمود.

Jabber Group Chat

اتاق گفتگو

نرم افزار Jabber عملکرد XMPP Persistent (یک ارتباط چت روم دایمی) را برای ارتباط فراهم می نماید. این چت روم می تواند به صورت عمومی (Public) یا محدود به همراه پسورد (در صورت تمایل) با موضوع دلخواه ایجاد گردد.

پنجره مکالمه Jabber

هنگامی که کاربر پنجره مکالمه خود را باز می کند، در حالت های مختلف دارای ویژگی های متفاوت خواهد بود. در شکل زیر این ویژگی ها نمایش داده شده است.

Jabber Chat Window

MFT (Managed File Transfer)

در حالت عادی زمانی که کاربران یک گروه یا چت روم را تشکیل می دهند، نمی توانند فایل ارسال کنند. برای انجام این کار یک سرور مجزا راه اندازی می گردد که مسول مدیریت انتقال فایل به گروه است. این سرویس بر روی نسخه های ویندوز، MAC ،IOS و اندروید نرم افزار Jabber پشتیبانی می شود. همچنین از این سرویس می توان بر روی MRA Expressway (ارتباط Jabber بر روی اینترنت) بهره مند شد.

MFT

امنیت

در زمان لاگین به Jabber، دو گواهی نامه Tomcat Certificate و XMPP Certificate، از سرور دریافت می شود. این Certificate ها می توانند به صورت Self-Sign باشند یا به وسیله یک CA Server امضا شوند. رمزگذاری از نوع XMPP Over TLSv2 است که قابلیت ارسال پیام رمز شده را فراهم می کند. 

89
0
3
نظرات